SONY DSC

HÄMÄRÄN TANSSIT – Pentti Saarikoski 80 v. tiedote

31.7.2017

 

la 2.9.2017 KokoTeatteri, Hämeentie 3, Helsinki


18.00 – ovi ja baari auki
19.00-20.30 – esitys
21.00-02.00 – ohjelmalliset synttärijatkot!
Liput 25/20 € – www.kokoteatteri.fi

HÄMÄRÄN TANSSIT on happening-teatterin henkeen viritetty esitystapahtuma. Tanssi, musiikki, näyttelijä, dj, ääni, valo ja dokumentaarinen videokuva miksataan livenä – tässä ja nyt. Saarikosken sanaista jatulintarhaa alusta loppuun!

TYÖRYHMÄ:

Hepa Halme – säveltäjä, muusikko
Dj Yuhis (Juha Koskenranta) – muusikko
Pekko Käppi – muusikko
Kaari Martin – tanssija
Pekka Heikkinen – näyttelijä
Jukka Hyde Hytti – esitysdramaturgi, valosuunnittelija
Heikki Huttu-Hiltunen – dokumentaristi, ohjaaja

HÄMÄRÄN TANSSIT

Vuoden pimeimpänä päivänä vuonna 1982 päivätty Hämärän tanssit on Pentti Saarikosken viimeinen teos. Se on osa niin kutsuttua Tiarnia-sarjaa, jonka aiemmat osat Tanssiinkutsu ja Tanssilattia vuorella ilmestyivät joitakin vuosia aiemmin. Tiarnia-nimi tulee Göteborgin lähellä sijaitsevasta Tjörnin saaresta, jossa Saarikoski eli viimeiset vuotensa. Hämärän tanssit – tekijänsä määritelmän mukaan runoelma – on kokonaisuus, joka summaa Saarikosken koko tuotannon aiheet ja teemat; antiikin Kreikan mytologiasta kirjailijan itsensä arkiseen aherrukseen ja siihen liittyviin tilanteisiin ja havaintoihin. Tämä on tuttua jo Saarikosken aiemmasta tuotannosta ja jälkikäteen on helppo nähdä Hämärän tanssit sekä tilintekona elämästä että kuolemaan valmistautumisena. Kielellinen ilmaisu on kirkastunut mestarilliseksi. Tiarnia-sarjaa ja erityisesti Hämärän tansseja on pidetty suomen kielellä kirjoitetun runouden yhtenä huippuna.

Hämärän tanssit -happeningin on tuottanut työryhmä, jonka ydin, Jukka Hyde Hytti, Heikki Huttu-Hiltunen ja Hepa Halme, tunnetaan myös nimellä Etu-Töölön Runopojat, joka on tehnyt useita runoihin pohjautuvia teoksia. Joukkoa täydentävät tanssija Kaari Martin, näyttelijä Pekka Heikkinen, jouhikkomaestro Pekko Käppi ja dj/tuottaja Yuhis, Juha Koskenranta. Ainutlaatuisen ensemblen ilmaisun piiri sulkee sisäänsä flamencon liikekielen, arkaaiset suomalais-ugrilaiset soinnit, modernin jazzin ja elektronisen rytmimusiikin. Näillä elementeillä ja voimakkaasti läsnä olevalla näyttelijäntyöllä loihditaan esiin mielentiloja ja maailmoja, jotka elävästi vilahtelevat Saarikosken teoksen taustalla.

Mistä Hämärä? Saarikoski suomensi vuonna 1971 julkaistun Herakleitoksen fragmenttivalikoiman Yksi ja sama. Hämärä oli filosofin lempinimi, johon Saarikoski samaistui. Herakleitos-Saarikoski eli Hämärä on tarkoituksellisen monitulkintainen. Hämärä paljastaa ja peittää. Yksityiskohdat katoavat ja rakenne paljastuu, kun maisemaa katsoo hämärässä.

P.S. Hämärä on myös välitila. Se on kirkkaan valoisan ja täysin pimeän välissä. Unen ja valveen, unohduksen ja muistin välistä tilaa. Tietoisen ja tiedostamattoman välillä on hämärä. Merkitykset tanssivat itsenäisesti hämärässä, eikä niistä päätä runoilija itse. Eivätkä myöhemmätkään tanssittajat.

Lisätietoa ja haastattelut:

Heikki Huttu-Hiltunen, heikki.huttu-hiltunen@pp.inet.fi, p. 050 338 7215
Jukka Hyde Hytti, jukka.hytti@Q-teatteri.fi, p. 050 359 0861