fbpx
KokoTeatteriTurvallisuusohjeet

KokoTeatterin ja Koko Jazz Clubin turvallisuusohjeistus

19.5.2020

KokoTeatteri ja Koko Jazz Club ovat yhdessä henkilöstön kanssa laatineet turvallisuusohjeet esiintyjille, henkilökunnalle sekä yleisölle. Näitä ohjeita noudattamalla uskomme, että palaaminen esitystoimintaan sujuu turvallisesti.

Turvallisuudesta vastaavan työryhmän kokoonpano:
KokoTeatteri, teatterinjohtaja, Anna Veijalainen
KokoTeatteri, hallituksen puheenjohtaja Miina Turunen
KokoTeatteri, toimiston vastaava Heidi Bergström
KokoTeatteri, viestintä- ja markkinointipäällikkö Sini Salo
Koko Jazz Club, johtaja Timo Hirvonen
Koko Jazz Club, hallituksen puheenjohtaja Arttu Takalo
KokoTeatteri / Koko Jazz Club, ääniteknikko, Aapo Nieminen

Ohjeet on laadittu KokoTeatterin ja Koko Jazz Clubin toimintaa ja tiloja silmällä pitäen sekä noudattaen viranomaisten suosituksia. Ohjeistus sisältää yleisten ohjeistusten lisäksi ohjeet yleisölle, esiintyjille sekä henkilökunnalle.

OKM:n ja THL:n yhteisesti valmistelemat ohjeet löytyvät täältä

YLEISET OHJEET:
1. Jokaisen oven luona on käsidesipiste. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä.
2. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
3. Esiintyjät sekä muu henkilöstö käyttävät eri sisäänkäyntiä kuin katsojat.
4. Esiintyjät sekä muu henkilöstö välttävät liikkumista yleisötiloissa; aulassa, yleisön saniteettitiloissa sekä alakerrassa.
5. Kättelemistä ja halaamista tulee välttää. Tämä ohje koskee sekä esiintyjiä että henkilökuntaa, mutta myös yleisön edustajia.
6. Turvaväleihin kiinnitetään erityistä huomiota kaikissa tiloissa; salin puolella, aulatiloissa sekä saniteettitiloissa.
7. Käteistä rahaa ei oteta vastaan, vaan suositaan korttimaksuja.
8. OKM velvoittaa ohjeissaan, että tarvittaessa kaikkiin katsojiin on voitava saada yhteys, mikäli tartuntaketjuja ilmenisi. Tästä syystä kaikki liput pyritään myymään Tiketin palvelun kautta. Tällöin katsojien yhteystiedot jäävät Tiketin rekisteriin ja yhteydenotto jälkeenpäin helpottuu.
9. Koska suosiota yleisön ja esiintyjien välillä ei voi nyt osoittaa kättelyin tai halaamalla, suosittelemme kirjoittamaan terveiset, kiitokset sekä palautteet tapahtuman Facebook-sivulle tai jakamaan kokemuksen omien sosiaalisen median kanavien kautta. Näihin julkaisuihin voi tägätä KokoTeatterin ja/tai Koko Jazz Clubin, jotta terveiset menevät varmasti perille.

OHJEET YLEISÖLLE:
1. Kesäkuun tapahtumiin ovet avataan normaalisti tuntia ennen esitystä. Katsojat opastetaan saliin valitsemaan itselleen sopivat paikat.
2. Käsihygieniasta tulee huolehtia sekä tilaan tullessa että lähtiessä. Heti oven luona on käsidesipiste. Käsidesiä on saatavilla myös baarissa sekä wc-tiloissa.
3. KokoTeatteri ja Koko Jazz Club pyytää, että yleisö ei tule tapahtumaan sairaana tai oireilevana. Jos katsojalla ilmenee oireita, saa lipun vaihtaa helposti toiseen esitykseen tai konserttiin. Halutessaan katsoja voi myös vaihtaa liput lahjakorttiin, jonka voi käyttää myöhemmin sopivana ajankohtana. Myös rahat on mahdollista saada takaisin, mikäli saapuminen peruuntuu sairauden vuoksi.
4. Esitys- ja konserttiliput suositellaan ostettavan ennakkoon Tiketin verkkopalvelun kautta. OKM velvoittaa ohjeissaan, että tarvittaessa kaikkiin katsojiin on voitava saada yhteys, mikäli tartuntaketjuja ilmenisi. Tiketistä ostettaessa katsojien yhteystiedot jäävät rekisteriin ja yhteydenotto jälkeenpäin helpottuu.
5. Käteistä rahaa ei oteta vastaan, pyydämme yleisöä varautumaan korttimaksamiseen.
6. Alakerran aulavahti ottaa yleisöä sisään harvakseltaan, jotta jonoja ei muodostu. Yläkerrassa ohjataan pöytiin.
7. Kaikki tarjoilu hoidetaan pöytiin tarjoiluna. Lasku hoidetaan vasta esityksen jälkeen, ennen kotiinlähtöä.
8. Saniteettitiloihin on järjestetty jonotusohje sekä turvavälitarrat lattiaan, joita toivotaan noudatettavan.
9. Katsomotuolit ja -pöydät asetellaan mahdollisimman väljästi. Myös katsomorakenteet ovat monessa osassa, jotta jokaisella on mahdollisimman paljon henkilökohtaista tilaa.
10. Vesikannut viedään valmiiksi kaikkiin pöytiin, jotta jokaisella seurueella on omansa.
11. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein, erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
12. Kun esitys on päättynyt, tilasta poistutaan rauhallisesti turvavälit huomioiden.
13. Koska suosiota yleisön ja esiintyjien välillä ei voi nyt osoittaa kättelyin tai halaamalla, suosittelemme kirjoittamaan terveiset, kiitokset sekä palautteet tapahtuman Facebook-sivulle tai jakamaan kokemuksen omien sosiaalisen median kanavien kautta. Näihin julkaisuihin voi tägätä KokoTeatterin ja/tai Koko Jazz Clubin, jotta terveiset menevät varmasti perille. Oman kokemuksen jakaminen julkisesti tuottaa sekä esiintyjille että järjestävälle taholle suunnattomasti iloa.

OHJEET ESIINTYJILLE:
1. Esiintyjät käyttävät takaovea, jonne pääsee parkkikannen kautta.
2. Takaoven luona on käsidesipiste. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä.
3. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
4. Esiintyjät ja henkilöstö käyttävät vain henkilökunnan saniteettitiloja.
5. Takahuoneina toimivat sekä studio/backstage -tila että toimistotilat.
6. Esiintyjät huolehtivat omista vesipulloistaan, etteivät ne mene toisten esiintyjien kanssa sekaisin.
7. Esiintyjät välttävät liikkumista yleisötiloissa; aulassa, yleisön saniteettitiloissa sekä alakerrassa.
8. Kipeänä ei saa tulla töihin. Mikäli oireita ilmenee, esiintyjät ovat välittömästi yhteydessä järjestävään tahoon. Esityksen mahdollinen peruminen pyritään tekemään helpoksi tai ohjelmaan vaihdetaan jotain varalla olevaa.
9. Yleisö pääsee valitsemaan sopivia istumapaikkoja jo heti ovien avautuessa tuntia ennen esitystä. Jos esiintyjä haluaa lämmitellä tai muuten valmistautua, kannattaa se tehdä hyvissä ajoin, jotta esiintymistila on tyhjä yleisön saapuessa paikalle.
10. Hyvän sään suosiessa esiintyjät voivat istuskella takapihalla ulkoilmassa odottamassa esitystä.
11. Katsomotuolit ja -pöydät asetellaan väljästi ja esiintyjillä on reilu välimatka lähimpänä oleviin paikkoihin nähden.
12. Teknikko valvoo esityksen aikana salissa, että yleisö pysyy riittävän välimatkan päässä esiintyjistä ja noudattaa annettuja turvavälejä.
13. Esiintyjien mikrofonit ovat aina henkilökohtaisia, eli esiintyjät eivät käytä samoja mikrofoneja. Mikrofonit desinfioidaan jokaisen esityksen jälkeen.
14. Esiintyjien tulee välttää kättelemistä ja halaamista.
15. Koska suosiota yleisön ja esiintyjien välillä ei voi nyt osoittaa kättelyin tai halaamalla, esiintyjät voivat kirjoittaa terveisensä yleisölle tapahtuman Facebook-sivulla. Yleisöä voi rohkaista antamaan palautetta ja jakamaan kokemuksensa sosiaalisen median kanavien kautta.

OHJEET HENKILÖKUNNALLE:
1. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä.
2. Yksi työntekijä, aulavahti, valvoo tapahtumaa alakerrassa. Hän päästää yleisön sisään harvakseltaan, jotta jonoja ei muodostu. Alakerrassa on tarjolla käsidesiä, jota suositellaan käytettävän sekä tullessa että lähtiessä.
3. Yläkerrassa työntekijät, jotka hoitavat baaria, opastavat yleisön pöytiin henkilökohtaisesti ja hoitavat tarjoilut pöytiin.
4. Baarityöntekijä huolehtii vesikannut sekä esitysten tiedot valmiiksi kaikkiin pöytiin.
5. Yksi henkilö, teknikko, vastaa esitystekniikasta tapahtuman aikana. Hän tarkkailee turvavälejä salin puolella ja auttaa tarvittaessa opastamalla yleisöä.
6. Teknikko huolehtii myös, että esiintyjillä on tarpeeksi henkilökohtaista tilaa. Suositusten mukaan pyritään 1,5 metrin väleihin (OKM:n ohje 1-2 metriä).
7. Esiintyjien mikrofonit ovat aina henkilökohtaisia, eli esiintyjät eivät käytä samoja mikrofoneja. Mikrofonit desinfioidaan jokaisen esityksen jälkeen. Myös muut yhteiskäytössä olevat esineet, kuten nuottitelineet, puhdistetaan jokaisen käytön jälkeen.
8. Miksauspiste rajataan omaksi alueeksi riittävällä turvavälillä suhteessa katsojiin.
9. Koko henkilöstö yhdessä pitää silmällä yleisön liikkumista ja tarvittaessa muistuttaa turvaväleistä.
11. Henkilökunnan tulee välttää kättelemistä ja halaamista.
12. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
13. Kipeänä ei saa tulla töihin. Mikäli oireita ilmenee, henkilökunta on välittömästi yhteydessä työnantajaan.
14. Siivousta tehostetaan. Esitysten välissä siivotaan saniteettitilat, desinfioidaan ovenkahvat, kaiteet ja pestään astiat. Tehostettu siivous toteutetaan esitysten välissä erityisesti kahden esityksen päivinä.

LISÄTIEDOT:
KokoTeatteri -yhdistys ry
1100440-2
Koko Jazzin Kannatusyhdistys ry
2692131-8
Hämeentie 3, 00530 Helsinki
050 5909813 Anna Veijalainen
050 321 9919 Heidi Bergström

Videolla Anna Veijalainen esittelee KokoTeatterin tiloja ja toimintaa poikkeusolojen aikana.