Syktyvkarin piru kuva: Cvijeta Miljak
KokoTeatteri , Helsinki

Syktyvkarin piru

18.9. Klo 19:00

”Täällä Syktyvkarissa ihmiseltä yritetään varastaa kaikki. Aivan ensimmäiseksi varastetaan sielu. Sen vie työnantaja.”

Fima, Syktyvkarin kemiankombinaatin tuotantopäällikkö, asuu neuvostoaikaisessa kommunalkassa yhdessä morsiamensa Marinan, transvestiittiystävänsä Boriksen, yksityistä aborttiklinikkaa pitävän Viktor-isän ja lievästi sanottuna erikoisen psykologi-äitinsä Luzan kanssa.

Kaiken pitäisi olla hyvin. Mutta kaikki on huonosti.

Fiman ympärillä tapahtuu outoja asioita. Koko maailma tuntuu yhdistäneen voimansa ajaakseen Fiman järjiltään.

Hallituksen ohjelman mukaisesti Venäjän syntyvyys pitäisi saada nousuun. Mutta Komin tasavallan pääkaupungin udmurttilähiössä lapset katoavat äitiensä kohduista, tai niitä synnyttävät väärät äidit. Isät taas haaveilevat synnytyksenjälkeisistä aborteista.

Onko Fiman vastoinkäymisten syynä lapsuuden trauma? Vai FSB:n salainen suunnitelma? Vai onko Fima odotettu messias? Joka tapauksessa on ilmiselvää, että koko maailman, tai ainakin Venäjän, ratkaisun hetki on lähellä.

Ympäristötuho. FSB. Venäjän televisio. Alkoholismi. Syktyvkarin piru. Maailmanloppu.

Syktyvkarin piru on itäeurooppalaista absurdismia pimeimmillään. Teemu Kaskisen näytelmä maalaa Putinin Venäjästä irvokkaan hauskan kuvan, joka valitettavasti pitää yhtä todellisuuden kanssa.

”Tänään kaikkialla tuntuu omituiselta. Hampaat tuntuvat omituisilta. Raskailta, kuin lyijyisiltä. Ja samaan aikaan niissä on sellainen tuntu kuin röntgenfilmiä purisi. Niitä kihelmöi. Ne pyrkivät ikenistä eroon. Ja sama kihelmöinti tuntuu sisäelimissä, maksassa ja munuaisissa. Kuin ne olisivat puutuneet. Kuin olisin nukkunut niiden päällä. ”

”Beslanin koulukaappaus syyskuussa 2004. Erikoisjoukot tekivät rynnäkön. Virallisten tietojen mukaan 335 panttivankia seitsemästäsadasta kuoli. Noin 200 panttivankia on edelleen kateissa. Riippumattomat tutkimuksen mukaan rynnäkössä käytettiin liekin- ja kranaatinheittimiä sekä tankkeja, mistä melkein kaikki siviiliuhrit aiheutuivat.”

”Venäläiskansallinen kulttuurikanava. Se merkitsee suunnilleen neljääkymmentämiljoonaa katsojaa. Mitään parempaa me emme olisi voineet toivoa.”

”Tšetšeenit oli tahallaan jättäneet johonkin vajaan metanolia meidän juotavaksi. Ja mehän juotiin. Venäläiselle vodka on pyhä asia. Eihän me ymmärretty, että muslimeilla sekin voi olla toisin.”

 

Kotimainen kantaesitys 18.9.2009

 

Käsikirjoitus: Teemu Kaskinen

Ohjaus: Anna Veijalainen

Rooleissa: Pinja Flink, Sesa Lehto, Tommi Liski, Jukka Manninen, Mikko Orpana, Minna Puolanto ja Asko Sahlman

Lavastus: Metti Nordin

Valo- ja videosuunnittelu: Helena Roivainen

Äänisuunnittelu: Juha Tuisku

Pukusuunnittelu: Heidi Lågas

Maskeeraussuunnittelu: Minna -Karoliina Heino

Juliste ja valokuvat: Cvijeta Miljak

Kritiikeistä:

”Raamatullinen kauhulajitelma tulkittuna farssin keinoin on oudoin viime aikoina kokemani yhdistelmä.”

– Kirsikka Moring / HS

 

”Veijalaisen ohjauksessa on kutkuttavaa vauhtia ja silmää näyttämökuville. Rehevä lavan ja värien käyttö ja notkeat, groteskeiksi taittuvat koreografiat sopivat tyyliin. Helena Roivaisen valosuunnittelussa käytetään Kokolle ominaisesti rohkeita leikkauksia ja liikutetaan häpeilemättä voimakasta väripalettia. Fiman tyttöystävä Marina taltioi kameralla Fiman elämää. Video toimii paikoin oikein hyvin. Peuhun esittämä Fiman äiti loistaa kammottavana jättipäänä näyttämöllä.

Tommi Liskin keskittynyt roolityö tekee vaikutuksen. Myös Pinja Flinkin ilmeikäs intensiteetti tempaa mukaansa. Hän osaa viedä kohtauksia dynaamisesti eteenpäin.”

KokoTeatteri jatkaa itäisten aiheiden parissa. Maria Säkö, Skenet verkkolehti , 24.09.2009

 

”Föreställningen utvecklar sig gradvis till en karnevalistisk dans med och mot djävulen där de apokalyptiska stämningarna sänker sig över de agerande som också emellanåt befinner sig i ett slags scifi-värld, förgiftas av kemifabrikens gifter eller föder deformerade barn. I snabbt framskridande scener skapar de agerande intensiva tolkningar av sina fragmentariskt utformade rollpersoner som också häver ur sig antisemitiska kommentarer, erinrar sig gisslandramat i Beslan och kommenterar kriget i Tjetjenien medan upplysta porträtt av Putin (med blodstrimma på kinden) och Medvedev hänger på butiksväggen.”

”Syktyvkarin piru innehåller mycket energi, visuella effekter och ett finurligt, omväxlande bruk av scenutrymmet. Regigreppet leder dock emellanåt till lösryckt retorik och textinnehållet framstår som rätt fragmentariskt.”

”Vad är Syktyvkar, vad betyder Syktyvkar”. Så här börjar föreställningen Syktyvkarin piru – med en gatugallup i Helsingfors som visas på skärm på scenen. 

– Elisabeth Nordgren / Hbl , Publicerad 25.9.2009

 

Muualla mediassa:

”…Helsinkiläisessä KokoTeatterissa esitetään itäeurooppalaista absurdismia ihan suomalaisin voimin. Teemu Kaskisen näytelmäSyktyvkarin piru maalaa Putinin Venäjästä irvokkaan hauskan kuvan, joka valitettavasti pitää yhtä todellisuuden kanssa…”

Kansan Uutiset, uutisointi Syktyvkarin piru -näytelmästä, 20.9.2009

 

Taustoja:

Teemu Kaskinen on näytelmäkirjailija ja slaavilaisen filologian maisteri. Häneltä on syksyllä 2009 julkaistu esikoisromaani ”Sinulle, yö” (Wsoy).

Syktyvkarin piru venäjäksi tekstitettynä 24.10.2009 sekä 20. ja 21.11.2009

Syktyvkarin piru oli Baltic Circle -festivaalin off-ohjelmistossa 20. ja 21.11.2009