Muualla mediassa

TÄLTÄ PLANEETALTA

”…Tältä planeetalta ei kertaakaan lipsahda teennäisen korkealentoiseksi vaan juurruttaa joka ikisen ihmiskäsitystämme hallitsevan ajattelutavan erittäin tunnistettavaksi kohtaukseksi.” – HS, Maria Säkö, 5.2.2017

 

TORA JA SOPU TOUKOKUUN EEVASSA

Eeva-lehti otsikoi artikkelinsa, että Tora ja sopu-näytelmän räiskähtelevä raivo naurattaa. ”Näytelmä läväyttää silmien eteen riitaa, kiukkua ja raivoa, jota ilmenee kaikilla elämänalueilla: parisuhteessa, kerrostaloyhteisössä, hiekkalaatikolla. Kohtaukset ovat arkisia ja naurattavat aidosti. Silti esitys ei ole kliseinen, vaan tuntuu tuoreelta ja raikkaalta.”

Eeva, Minna Hujanen, 5/2016

 

TORA JA SOPU KIRKKO & KAUPUNKI-LEHDESSÄ

Kirkko & Kaupunki-lehti nostaa Toru ja sopu-näytelmän jumalat sfääreihin: ”Välillä liidetään korkeampiin sfääreihin, kun eri jumalahahmot puhuvat viisaita keskenään ja alkavat hekin nahistella. Tehkää lähimmäiselle niin kuin toivotte teille itsellenne tehtävän, yrittää kristinuskon Jumala saada väliin oman sanomansa.”

Lue koko artikkeli tästä.

Kirkko & Kaupunki, Marjo Kytöharju, 28.4.2016

 

MESTARI ASTOR – UUSI SUOMI

Uuden Suomen kirjoittaja Irja Laamanen on päässyt poikkeuksellisen sisään Mestari Astoriin ja kirjoittaa sangen sanatarkan yksityiskohtaisesti esityksessä näkemästään, kuulemastaan ja tuntemastaan: ”Minulle jäi soimaan useasti lausutut sanat: ”Kun mikään ei riitä”. Siinä on jotain niin tututtua. Jotain mikä ajaa jatkuvasti toimimaan ja aina on jotain tekemättä, jotain on tuntematta, koskettamatta, jotain joku toinen odottaa. Pitäisi olla parempi, nopeampi, osaavampi, erilainen, toisenlainen.”

”Olisinpa saanut mukaani edes pienen näytteen Kristina Kuusiston maailmanluokan bandonéonistin esityksestä.”

Lue koko teksti tästä.

Uusi Suomi, Irja Laamanen, 27.4.2016.

 

SYDÄNTEN TALOSSA KALLIO-LEHDESSÄ

Kallio-lehti kirjoittaa Ella Pyhältön esittämästä, Helena Kallion ohjaamasta Sydänten talossa-monologista seuraavaa: ”Hyvin eloisa, hauska, mutta ihmisen kuolemattomuuden ikiaikaista kaipuuta etsivät tekstit hyvin sisäistänyt on Ella Pyhältö runotulkinnassaan, jolla oli aika makaaberit aiheet.”

Kallio-lehti, Risto Kolanen, viikot 16-17

 

TORA JA SOPU DEMOKRAATISSA

Demokraatti tituleeraa Tora ja sopu -näytelmää helmeksi. ”Hykerryttävä lähiöelämän arkitodellisuutta irrationaalisin henkimaailman juttuihin – kuten saunatontun – vaivattomasti yhdistelevä aikuissatu.”

Demokraatti, Rolf Bamberg, 23.4.2016

 

MESTARI ASTOR YLEN KULTTUURICOCTAILISSA

Yle Kulttuuricoctailin toimittaja Marjut Tervola kirjoitti erittäin asiantuntevan artikkelin Astor Piazzollan musiikista, miehen elämästä, taustasta ja Piazzollan tuotannosta. ”Samalla kun KokoTeatterin Mestari Astor kuvaa tango nuevon tyylin luojaa, se kertoo bandonéonin tarinaa. Kvintetissä soittava bandoneónisti Kristina Kuusisto sanoo rakastuneensa soittimeen 1990-luvulla Pariisissa – saman tien ja hullun lailla.”

Lue koko artikkeli tästä.

Yle Kulttuuri, Marjut Tervola, 22.4.2016

 

MESTARI ASTOR – KANSAN UUTISET

Kansan Uutiset kirjoitti Mestari Astorista arvioiden, että ”teosta voisi ehkä myös luonnehtia eräänlaiseksi universaaliksi tutkielmaksi miehen mielenmaisemasta. Astor Piazzolla etsi koko elämänsä ajan vastausta kysymykseen: Eikö teille mikään riitä?”

Lue koko artikkeli tästä.

Kansan Uutiset, kulttuuri, 21.4.2016

 

TORA JA SOPU AAMULEHDESSÄ

Vauhdikas koreografia liikuttaa seitsenhenkistä ensembleä kollektiivina, olympia-aatteen nauhavoimistelijoina, talon lapsina, viidakon olioina. Näyttämöä rajaavat abstraktit seinäkkeet valaistuvat kohtausten vaihdoissa. Runsaassa äänimaailmassa on lainauksia Popedasta Beethoveniin ja Paciuksesta buddhalaisuuteen”, Aamulehti kirjoittaa.

Lue koko artikkeli tästä.

Aamulehti, Soila Lehtonen, 19.4.2016

 

TORA JA SOPU HUFVUDSTADSBLADETISSA

”Huvittava ja fyysisesti hauska”, arvioi Hufvudstadsbladet Toru ja sopu-näytelmää kulttuurisivuillaan 16.4.2016.

Lue koko arvostelu tästä.

Hufvudstadsbladet, Isabella Rothberg, 16.4.2016.

 

TORA JASOPU – VAHVA KOREOGRAFIA, YLE SVENSKA

Yle Svenska: ”Kinastelua kehdosta hautaan”.

Lue arvio tästä.

Yle Svenska, Christel Pettersson, 16.4.2016.

 

TORA JA SOPU – komedia vaikka väkisin HELSINGIN SANOMAT

Helsingin Sanomat katsoi Tora ja Sopu-näytelmän arjen peiliksi.

Lue koko arvio tästä.

Helsingin Sanomat/kulttuuri, Tuomas Kaseva, 14.4.2016.

 

TORA JA SOPU – komedia vaikka väkisin RADIO HELSINGIN VIERAANA

Radio Helsingin Päi­vä­käm­mien Hen­ri Pulk­ki­sen vie­raa­na kä­vi­vät To­ra ja so­pu-näy­tel­män kä­si­kir­joit­ta­ja Min­na Puo­lan­to ja näyt­te­li­jä Hel­mi-Lee­na Num­me­la. Ko­me­dia sai en­si-il­tan­sa Ko­ko­Teat­te­ris­sa kes­ki­viik­ko­na 13­.4­. klo 19.00.

Radio Helsinki, Henri Pulkkinen, 13.4.2016.

Siirry kuuntelemaan ohjelma.

 

MESTARI ASTOR HELSINGIN SANOMISSA TÄNÄÄN

Helsingin Sanomat julkaisi kulttuurisivuillaan ja nettiversiossaan jutun Mestari Astorista. Lehti kertoo SUSSA LAVOSEN käsikirjoittaman Mestari Astor -monologin saavan kantaesityksensä 22. huhtikuuta KokoTeatterissa, ja että tekstin tulkitsee näyttelijä Timo Torikka.

Kvintetin huippumuusikoista lehti kirjoittaa seuraavasti: ”Astor Piazzollan musiikkia esityksessä soittaa Kristiina Kuusiston kvintetti. Kuusiston bandonéonin ohessa kvintetissä kuullaan Mari Mäntylän decacordea, Miina Järven viulua, Mihkel Järven pianoa sekä Tarmo Anttilan kontrabassoa.”

Lue koko juttu tästä.

Helsingin Sanomat, kulttuuri, 12.4.2016 (HS)

 

PALUULENTO YLEN PUOLI SEITSEMÄSSÄ

Taittuu ry:n, KokoTeatterin, Helsingin vankilan yhteistyönä toteutunut, Hannele Martikaisen ohjaama ja vankien tekemä näytelmä Paluulento esiteltiin tänään Ylen Puoli seitsemässä. Näytelmän ensi-ilta nähtiin KokoTeatterissa 25.2.2016.

Jutun aihe kiertyi paitsi näytelmän sisältöön myös esityksen valmistumisprosessin vaikutuksiin sen tekijöissä. ”Näitä miehiä yhdistää teatteriharrastuksen lisäksi heidän tämänhetkinen asuinpaikkansa,” kiteyttää Ylen toimittaja Nuutti Takkinen.

Klikkaa ohjelmaan. (Juttu alkaa 9 minuuutin kohdasta)

Yle TV1, Nuutti Takkinen, 30.3.2016

 

TORA JA SOPU – lähiöelämää Ylen Lassossa ja teatterilavalla

Millainen on lähiö? Väkivaltainen ja ruma? Muun muassa näitä käsityksiä tarkastellaan Tora ja sopu-näytelmän ohjaajan Minna Puolannon haastattelussa Yle Fem Lasso-ohjelmassa.

Mukana myös kuvia uuden kotimaisen näytelmän harjoituksista KokoTeatterista. Tora ja sopu kantesitetään Kokossa huhtikuun 13. päivä.

Klikkaa haastatteluun.

Yle Areena, Lasso, Ida Henrikson 23.3.2016

 

ANNA VEIJALAISEN PALKITSEMINEN HELSINGIN SANOMISSA

”Thalia-juhlassa jaettiin myös muita palkintoja”

Helsingin Sanomat uutisoi 14.3. Espoon kaupunginteatterissa järjestetystä teatterialan Thalia-gaalassa palkituista:

Ohjaaja-dramaturgipalkinnon saivat Maarit Pyökäri Tampereen Työväen Teatterista ja Anna Veijalainen KokoTeatterista.

LUE KOKO ARTIKKELI

 

PRINSSI, JOKA KATSOI MUSTAAN LÄHTEESEEN

Teatteri & Tanssi + Sirkus -lehti julkaisi 2/2016 numerossaan arvion KokoTeatterissa vierailleesta Helena Rydin ohjaustyöstä, Duha Elsayedin tekstistä ja Taiteen Sulattamon matalan kynnyksen erityisryhmän voimin tehdystä näytelmästä Prinssi, joka katsoi mustaan lähteeseen. ”Aikuiskatsojille osoitetaan kouriintuntuvasti, kuinka lapsi ahdistuu vanhempiensa riitelystä”.

Arvio on julkaistu vain lehden printtiversionumerossa 2/2016 sivulla 48.

Teatteri & Tanssi + Sirkus, Nina Jääskeläinen, 2/2016

 

PALUULENTO JA KOKOTEATTERI Ylen KULTAKUUMEESSA

Helsingin vankilan, tutummin Sörkan vankilan vankien sekäTaittuu ry:n Paluulento-näytelmää käsiteltiin tänään Ylen kulttuuriohjelma Kultakuumeessa. Haastateltavina ohjelmassa kuultiin näytelmässä esiintyneiden vankien ajatuksia itse näytelmästä ja sen teemoista:

”Vankilassa yhteisö määrää yksilöä; rangaistuslaitoksessa eletään muiden määrittelevän katseen alla. Sörkan miesvangit ovat kirjoittaneet Paluulento-näytelmän tunteettomuuden tuhoavasta vaikutuksesta ja siitä, miten vaikeaa on olla määrittelemättä itseään muiden kautta.”

Kuuntele koko haastattelu.

Yle Kultakuume 1.3.2016

 

KOKOTEATTERI MTV3:n HUOMENTA SUOMESSA

MTV3:n Huomenta Suomessa Päivän puheenaiheena on Paluulento ja sen tekijät. Haastateltavina ovat Paluulento-teoksen ohjaaja Hannele Martikainen, näyttelijä-Antti sekä vankilapsykologi Pertti Hakkarainen. Ohjelma on katsovissa MTV3:n Katsomossa kohdasta 58:46.

MTV3 Katsomo 25.2.2016

PALUULENTO

Iltalehti 16.2.2016, Paluulento. Näytelmä on Helsingin vankilan (Sörkka) vankien käsialaa ja sen ohjauksesta vastaa Hannele Martikainen. KokoTeatterin ja Taittuu ry:n yhteistuotantoa olevan tarinan teemana kulkee hyvyyden ja pahuuden taistelu, minuuden etsikko sekä omaan palaaminen minuuteen vankilatuomion jälkeen.

Tapahtumapaikkana allegorisesti toimii mielisairaala. Molemmat, sekä vankila että mielisairaala, ovat tunnettuja äärilaitoksia. Näytelmän henkilöinä nähdään sairaalan potilaita, hoitajia sekä psykiatreja. ”Vaativin yleisö on 29.2. Silloin kun esiinnymme vankilassa”, kirjoittaa Iltalehti. Aila Seppälä, 16.2.2016. (artikkeli julkaistiin Iltalehden näköisversiossa)

 

AFGANISTAN

”Meillä on sotaveteraaneja Afganistanista, ja kaksi kaatunutta. On muutamia aktiivisia toimittajia, joiden ansiosta välillä julkaistaan juttuja aiheesta, mutta mitään polemiikkia aiheesta ei vain synny, ikään kuin se olisi jo valmiiksi hyväksytty. Muutamat epäilijöiden ja kriitikoiden soraäänet tyrmätään salaliittoteorioina. Kuinkahan ennalta pedattu Suomen Nato-jäsenyys jo on?” Vesala kysyy…” Vaiettu sota ja aseettomat sotilaat Tiina Vanhanen, Voima fifi / artikkeli on julkaistu myös voiman numerossa 7/2014 s. 44

”… Afganistan onkin yllättävä ja virkistävä väliintulo suomalaisen taiteen kentällä, jonka sotakuvaukset ja -käsitykset ovat tähän asti usein uineet käsipohjaa Sven Tuuvan ja Tuntemattomien sotilaiden viitoittamilla soilla.” KokoTeatterin esitys nostaa esiin uuden sukupolven sotaveteraanit. Skenet, Matti Tuomela, 18.9.2014

Näkökulma: Olisiko jo aika aloittaa suora puhe Afganistanista? | Yle Uutiset | yle.fi Anne Moilanen, Eettisten sääntöjen tiedotus- ja valvontakeskus, 18.9.2014  

Rauhanturvaajien tunteet näyttämölle Deniz Kaya , Ruotuväki, 18.9.2014

”… Vesalalla on esikoisnäytelmässään aiheeseensa terävä näkökulma, joka poikii mielekkäitä kysymyksiä. Se tärkein kysymys on tällä hetkellä myös tavattoman ajankohtainen, missä kulkee sodan ja rauhan raja? …”Blogi: Kielipuolen päiväkirja Matti Saarela 11.9.2014

Paula Vesala muutti Los Angelesiin opiskelemaan teatteria Ilkka Pernu, Image, syyskuu 2014

Pikkuveljen sotakokemukset kimmoke Paula Vesalan Afganistan-näytelmään Päivi Meritähti, Yle Satakunta, 22.8.2014

KOLME PIENTÄ PORSASTA

”… Ensin mietin katkeralla mielensäpahoittaja-asenteella, onko nyt sitten Kokoteatterikin, tuo teatterianarkian viimeinen linnake Stadissa, nöyrtynyt globaalin formaattimusikaalin edessä? Mutta kokemus oli positiivinen. Esitys oli varsin mainio, ja varmasti ratkaisu on taannut Possuille hienosti mainostilaa, aina metrotunneleita myöten. Ja eihän lastenteatteria ole koskaan liikaa!…” Rakastettu satu saa svengaavan musikaalitulkinnan KokoTeatterissa. Martti Mäkelä, Skenet, 18.9.2014

Blogi: Teatterikärpäsen puraisuja 2. 14.9.2014

Kolme pientä porsasta -musikaali on sikahassu Sanna Kajander-Ruuth, Meidän perhe, 11.9.2014

Sami Uotila vertaa Vladimir Putinia Isoon Pahaan Suteen Groove fm 4.9.2014

PEILI

 Eve Mantun radio-ohjelma Peilistä Esitetty: Yle Radio 1

POP SLUT

”… Esityksen ristiriitainen suhde pornoelokuvien eleitä suorasukaisesti hyödyntäviin tähtiin toimii etenkin silloin, kun Pop Slutissa on Huorasadun kaltaista, nerokasta neljännen aallon lutkamarssi-henkistä feminismiä. Ne ovat esityksen helmet.

Kun Iina Kuustosen esittämä Britney Spears pyytää, että hänet jätettäisiin rauhaan, ja kun Annika Poijärvi puhuu miesten ajatuksia lenkkimakkaraa jalkovälissään roikottaen, kohoaa Pop Slut kantaaottavaksi.

Esikoisohjaukseksi Pop Slut pysyy hyvin kasassa, sillä kaikesta huolimatta se toimii viihteenä oikein hyvin. Koko Teatterissa tarjoillaan sähäkkää naisenergiaa pursuava show!”

Sara Mellerin esikoisohjaus pysyy hyvin kasassa Maria Säkö, HS, 25.11.2013

 

”…Melleri haastaa käsiohjelmassa yleisön pohtimaan sitä, onko tämä feministinen teko? Itse voisin vastata, että kyllä. Feministinen teko siinä mielessä, että Pop Slut puolustaa naisen asemaa ja paljastaa diskokulttuurin seksistisyyden. Mutta esitys on samalla varsin inhimillinen, koska se raottaa ovea ihanan glamourin maailmaan ja on hyvin viihdyttävä. Kukapa ei haluaisi olla tähti edes yhden päivän?”

Huima spektaakkeli pop-maailman naiskuvastosta Martti Mäkelä, Skenet, 28.11.2013

 

”…Pop Slut (Pop Huora) vääntää rautalangasta, kuinka naisen ruumis esitetään muovisena objektina. Mitään uusia oivalluksia esitys ei ainakaan minulle tarjoa, mutta kyllä se viihdyttää ja naurattaa. Erityisesti marraskuussa tällainen poppi-ilottelu on paikallaan…”

Kas näin heiluu peppu Anna Paju, Kansan Uutiset, 30.11.2013

Pop Slut blogeissa:

”…Erityishatunnosto annetaan tällä kertaa Heidi Kirveelle, joka selkävammastaan huolimatta esiintyi ja oli vakuuttava Beyoncéna. Itse asiassa valtaistuimella poseeraava tähti loi hyvää kontrastia lavalla kieppuville ja temppuileville kilpasiskoilleen…”

Lavalta: Pop Slut (KokoTeatteri) Linnean Kujerruksia! 27.11.2013

 

 Pop Slut muualla mediassa:

”…Meneillään on harjoitukset musiikkiteatteriesitys Pop Slutista, joka tutkii musiikkivideoiden naiskuvastoa ja sitä, miten populaarikulttuurissa huomio kiinnittyy automaattisesti naisen seksuaalisuuteen. Nyt lauantaina ensi-iltaan tuleva esitys sisältää viekoittelevia koreografioita naisartistien hittibiisien tahtiin. Monologit perustuvat Britney Spearsin, Rihannan, Madonnan, ja Beyoncén antamiin haastatteluihin…”

Video – Koreografi Markku Haussila ja näyttelijä Iina Kuustonen puhuvat Pop Slut -teoksesta.

 

Njassan vieraana Sara Melleri  Radio Helsinki, 11.11.2013

 

”…Aluksi ohjaaminen oli ihan hirveää ja ihmettelin, miksi lähdin tähän, hän myöntää. Minulla kesti oma aikani, ennen kuin opin ottamaan tilaa ja olemaan päästämättä kaikkien huolet oman ihoni alle. Sen jälkeen ohjaaminen on ollut nautinnollista ja palkitsevaa. Olin kuvitellut ohjaavani ehkä nelikymppisenä, mutta miksi odottaa?..” Snoop Dogg provosoi Sara Melleriä Helsingin Uutiset, 21.11.2013

 

 Veitsi joka viiltää Matti Saarela, Etelä-Saimaa/blogi 9.10.2013

NAINEN JA KARHU

 ”…Monologinäytelmä alkaa rajulla kohtauksella, jossa kukoistaa tämän päivän nelikymppisten ikuinen omnipotenssi. Maailman on olemassa vain minua ja minun tarpeitani varten. Jo seuraavassa kohtauksessa näytelmän yksinhuoltajaäiti joutuu silmätysten reaalimaailman kovimman reunaehdon kanssa. Ihminen on äkkiä kaulaansa myöten nesteessä myös exclusive luokan katumaasturissa, kun kuolema tunkee luiset näppinsä ikuista nuoruutta viettävien keski-ikäisten bileisiin…”

 

Kristian Smedsin Nainen ja karhu on vaatimaton teksti ja amatöörimäinen esitys, HS, Suna Vuori, 10.10.2013

NAINEN JA KARHU

”Jos ei tietäisi, kuka Nainen ja karhu -pienoisnäytelmän on kirjoittanut ja osin ohjannutkin, yksinhuoltajaäidin monologi olisi helppo sivuuttaa. Nainen (Salla Kozma) huutaa, nainen itkee. Nainen on toiveikas, riehakas, onneton, epätoivoinen. Nainen on lapsi ja oma äitinsä…” 

 

Brandtal vid dödens rand, HBL, Isabella Rothberg, 10.10.2013

NAINEN JA KARHU

”…Salla Kozma i rollen som kvinnan skriker, svär och stirrar illmarigt publiken i ögönen…” ”…Monologen blir den lilla, obetydliga människans replik. Den handlar också om ett samhälle där människor behandlas som sopor, där man inte blir mycket mer än en meritförteckning på ett skrynkligt pappersark, där det man gör räknas, inte det man är. Kvinnan ryter till, hon racknar ner på företag, chefer, prestationsideologin. Hon spyr, ho gråter, hon blev en gång kysst för första gången. Allt det här är viktigt.” 

 

Viittomankieliset esitykset KokoTeatterissa Puoli kaupunkia 26.9.-9.10

 

 Tusen och en dröm HBL, 5.10.2013 – Isabella Rothberg

ARABIALAINEN YÖ

”…Maria Oivo låter scenerna rytmiskt avlösa varandra och stannar ibland upp ögonblick i humoristiska stillbilder. Riktigt läckert blir det när vi ser konjaksflaskan balansera på ett räcke och en skräckslagen Puolanto i sorglig hawaiiskjorta sitta instängd i en glasbur. Med ens blir det dramatiskt, tänk om någon välter omkull flaskan med den stackars karlen inuti? En tryckande, thrillerlik stämning byggs upp under föreställningens gång och avrundas med ett härligt, förlösande crescendo. Under någon minut rusar livet förbi som vattnet i de susande rören i höghusets väggar. Det som abrupt bryter förtrollningen är den illasittande pausen som klämts in i mitten av föreställningen. Annars är det ett tajt, medryckande framförande som spelas upp på Kokoteatern. Än en gång kan man undra varför Schimmelpfennigs underbara texter nästan aldrig sätts upp hos oss.”

 

Kokossa soi halun oratorio Maria Säkö, HS, Julkaistu 5.10.2013

ARABIALAINEN YÖ

”…Ohjaaja Maria Oiva ei onnistu nostamaan intensiteettiä aivan räjähdysherkkyyteen saakka. Jokaiselta osa-alueeltaan esitys ei muutenkaan vakuuta, siihen on jäänyt tyhjäkäyntiä ja turhan yksioikoista näyttelemistä. Herkullisia oivalluksia silti riittää. Toisten toiveita peilaavana, hemaisevana blondina Iida-Maria Heinonen heilahtaa hetkessä komiikasta tragiikkaan, väreilevästä viettelystä viattomuuteen. Jouko Puolannon Peterin pulloon hukutettu yksinäisyys lisää esitykseen ahdistavia klaustrofobisia kerroksia. Rytmi pitää esitystä koossa, äänet ja valot kiristävät tunnelmaa ja saavat ilman sakeaksi odotuksesta. Esityksen vahvuus on siinä, että se onnistuu ilmentämään halua, jossa ei ole lopullista täyttymystä. Arabialainen yö ei lopulta ole erityisen syvällinen, vaan sen pohjavire poreilee komediallisena.”

 

MISS BARBARA osana suomalasita teatterikritiikkiä…

”…Toki suomalaisessa teatterissa käsitellään näitä samoja suuren kansainvälisen talouden ja kulutuksen koneistoja muutenkin kuin iskemällä natsikortin pöytään. Ilves-teatteria valtavirtaisemman teatterin kentällä esimerkiksi Koko Teatterissa keväällä 2013 kantaesitetyssä Miss Barbarassa (käsikirjoitus Maria Oiva ja Anna Veijalainen, ohjaus Oiva) kaikki teknologia-aikamme synnit ja sen inhimilliset uhrit kaivosteollisuudesta elintarviketuotantoon esiteltiin katsojille yhtenä ryppäänä karnevalistisessa hengessä.

Etsikkoaika on kuvauksena yksilöistä koneistossa jotain toisen maailmansodan totalitarismikuvausten ja Miss Barbaran revittelyn väliltä. Sen kuvasto on tuttua menneisyydestä muureineen ja järjestelmää ylistävine iskulauseineen. Lisäksi, kuten toisen maailmansodan kuvaukset, se sijaitsee näennäisen vieraassa paikassa ja siksi sen kauheudet ovat helpommin lähestyttäviä kuin oman aikamme vääryydet, joilta on helpottavaa sulkea silmänsä. Toisaalta, koska sen maailmassa on paljon palasia omasta ajastamme, se kutsuu katsojaa suoraan kohtaamaan oman aikansa ja todellisuutensa…” – Voima fifi, Tiina Vanhanen, 23.8.2013

 

 Nykyajan barbaari ei kadu mitään Maria Säkö, HS, Julkaistu 8.4.2013

MISS BARBARA

”Miss Barbara sekoittaa musiikkiviihdettä ja kantaaottavuutta. Ammattitaitoinen jazzbändi soittaa sulavasti ja sävellysten monitasoisuus ja tyylilajien ennakkoluuloton sekoittaminen pitävät mielenkiintoa yllä.”

 

Anna Veijalainen glider ner för rutschkanan som antisuperhjälten Miss Barbara. Isabella Rothberg, HBL, Publicerad 9.4.2013

MISS BARBARA

”Anna Veijalainen är alldeles underbar, hon har karisma och klös och håller en på kroken hela showen igenom.”

 

Anna Veijalaisen raju monologi yhdistää hienosti rankan teeman ja viihdyttävän kabareen. Martti Mäkelä, Skenet, Julkaistu 11.4.2013

MISS BARBARA

”KokoTeatterin velhotar, Anna Veijalainen on tullut takaisin! Vanhempainvapaalta palannut hehkeä Veijalainen iskee kunnolla monipuolisen monologin voimin.”

 

Minä haluan, minä ostan! Marja Kuparinen, Kirkko ja kaupunki, 15.4.2013

MISS BARBARA

”Ihmisen ja ajan moraalittomuus näkyy esimerkiksi kaivoksissa, ihmiskauppamarkkinoilla ja tavassa, jolla marjanpoimijoita haalitaan suomalaismetsiin.”

 

En musikal om människohandel – låter det hädiskt? Eller kanske bara som en träffande beskrivning av vår dubbelmoral? Christel PetterssonSvenska Yle, Publicerad 19.4.2013

MISS BARBARA

”Resultatet är en två timmar lång våghalsig resa med vilda kopplingar där myt och saga möter dagens verklighet.”

 

Miss Barbara – KoKo-teatteri 5.4.2013 Lauran blogi

MISS BARBARA

 

Niin kauan kuin riistettävää riittää Anna Paju, Kansan Uutiset, Julkaistu 6.4.2013

MISS BARBARA

”Ihmisarvo tai malmiesiintymä, ei sen väliä. KokoTeatterin ihmiskauppamusikaalissa kauppatavaraksi kelpaa ihan kaikki.”

 

Lavalta : Miss Barbara (KokoTeatteri) Linnean blogi

MISS BARBARA

 

Ivakabaree kaiken hyväksikäytöstä Kirsi Vanhamaa, Kulttuurivihkot, Julkaistu 5.4.2013

MISS BARBARA

”Miss Barbara herätti ajattelemaan vastuutamme tuleville sukupolville. Runnotaanko Suomesta EU-maiden yhteistä ydinjätteiden loppuvarastoa?”

 

Riistomusikaali Anni Valtonen, Maailman Kuvalehti, 4 / 2013

MISS BARBARA

”Miltä ihmeeltä näyttää stand up -komedian hengessä tehty musikaali, jonka aihe on ihmiskauppa?”

 

KokoTeatterin kevät alkaa vahvasti – Maria Säkö HS Julkaistu 24.1.2013

HELVETIN PERHE

”Esitys kehrää nykyteatterin assosiaatiokykyä perhedraaman. ytimen ympärille. Ihmiskuva syvenee ilman .suomalaiskansallista paatosta.”

 

Liisa Mustosen näytelmä on kuin rankka aikuisten leikki, jossa pelataan valta-asetelmilla ja alitajunnan tasoilla. Martti Mäkelä, Skenet Julkaistu 23.01.2013

HELVETIN PERHE

”Alusta lähtien kaikki näyttää menevän pieleen, ja mökistä pikku pihoineen tulee näytelmän nimeä mukaillen varsinainen helvetin esikartano.”

 

Aamusydämmellä peilin Kristiina ja Petri haastateltavina.

PEILI

 

Teatteriarvio: KokoTeatteri ja Lilinkotisäätiö avasivat upeasti yhteistyönsä – Matti Tuomela Cult24

PEILI

”Peili edustaa jokaisella hengenvedollaan sitä edistyksellisyyttä, jossa ulkopuolisen tarkkailun ja tekoymmärtämisen sijasta annetaan ääni todellisille ihmisille.”

 

Jos joku sanoo että sä olet hullu Motiivi 10 / 2012

PEILI

 

Voimaa lavalta  Tehy-lehti, sivulla 54 artikkeli Peilistä.

PEILI

 

Rujoja kuvia raadollisesti Unto Nikula, Tiedonantaja, Julkaistu 17.10.2012

PEILI

”On erittäin kiitettävää, että joku osaa ja uskaltaa ottaa näinkin raadollisesti asioita esille tässä harmaiden eminenssien johtamassa maailmassa.”

 

Tositeatteri valtaa nyt näyttämöt Maria Säkö, HS, 12.10.2012

PEILI

”Poh­jim­mil­taan Pei­li ker­too sii­tä, mi­ten pal­jon ih­mi­sen täy­tyy it­ses­tään sa­la­ta tul­lak­seen hy­väk­sy­tyk­si.”

 

Själö hospital tur och retur Isabella Rothberg, HBL, 2.10.2012

PEILI

”Texten är ofta humoristisk och föreställningen har starka element av buskis och karneval. Finurlig fräsig lyrik ackompanjeras av livebandets svängiga musik.”

 

Peili tuo yhteen yksinäiset Marjo Kytöharju, Kirkko ja Kaupunki, Julkaistu 1.10.2012

PEILI

”Parasta tragikoomisia sävyjä sisältävässä Peilissä on tekijöiden innostus ja vahva läsnäolo.”

 

Hulluja omin sanoin Matti Linnavuori, Satakunnan Kansa, Julkaistu 1.10.2012

PEILI

”Upeassa kohtauksessa hyeena ilmoittaa ja loihtii näyttämön niin turvalliseksi paikaksi, että siellä voi esiintyä. Hetkessä on tuoretta, luontevaa kansainvälisyyttä ja esittämisen mahtia.”

 

Kymmenen Uutiset Peili MTV3:n uutislähetyksessä, kohdassa 10.08, julkaistu 30.9.2012

PEILI

 

Historiaa ja terrorismia Kello viiden jälkeen / Heidi Been blogi, julkaistu 1.2.2013

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

 

Terroristin ääni kaikuu halki vuosien Maria Säkö, HS, Julkaistu 5.11.2012

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

KokoTeatterissa eristyssellin ilmapiiri levittäytyy rampin yli. Johtajadynamo Anna Veijalainen esittää teatterin 15-vuotisjuhlaesityksessä RAF:in Gudrun Ensslinin monologin viidentoista vuoden takaa. Silloin ohjasi Mikko Roiha, nyt Maria Oiva.

 

Terroristin karu mielenmaisema Elias Krohn, Kulttuurivihkot, 9.12.2012

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

”Enssliniä esittää Anna Veijalainen, kuten myös 15 vuotta sitten. Osalavasteena on silloisesta esityksestä tehty televisiotallenne, jonka kautta Gudrun keskustelee 15 vuotta nuoremman itsensä kanssa.”

 

Gudrun Ensslinin viimeinen tilinpäätös Marja Kuparinen, Kirkko ja Kaupunki, Julkaistu 12.11.2012

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

”Näyttämöllä vankilan sellissä istuva Ensslin kertaa elämäänsä, syytää ilmoille katkeruuttaan, kunnes tarttuu lopulta levysoittimen johtoon.”

 

Gudrun får inget minnesmärke Blog av Sebastian Bergholm

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

 

Kuolleen terroristin muistomerkki on terrorin jatkuminen Matti Linnavuori, Satakunnan Kansa, 29.10.2012

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

”Esitys on kihelmöivän kerroksellista teatterikulttuuria.”

 

Tämä on esitys, joka saa ajattelemaan aikaa. Omaa ja muiden. Jaana S. Semeri, Sylvi, Julkaistu 26.10.2012

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

”Ratkaisu on yksinkertaisuudessaan nerokas. Hetkeksikään ei herkeä ajattelemasta tekstin olennaisimpia käsitteitä: aikaa ja historiaa.”

 

KokoTeatterin uusintaensi-ilta on terrorismista elinkautiseen tuomitun puheenvuoro. Sanna Uuttu, Skenet, Julkaistu 25.10.2012

EI MUISTOMERKKIÄ GUDRUN ENSSLINILLE

”Aika on läsnä niin monella tavalla, että on miltei hämmästyttävää, ettei näytelmä ole pidempi.”

 

Musiikkiteatteriesityksessä etsitään sisäistä sankaritarta pilke silmäkulmassa
Martti Mäkelä Skenet Julkaistu 24.05.2012

SUPERSANKARITAR

” Näyttelijöillä on komea ääni, ja bändi svengaa jouhevasti. Lehtonen naputtaa tiukkaa biittiä, Hirvonen soittaa bassoaan tarvittaessa rumpukapuloilla ja Itkonen loihtii koskettimistaan esiin vaikka särökitaran soundit. Länkkärikohtauksessa taustalla soi tyylitellysti Huuliharppukostajan teema. Komeassa loppubiisissä kiteytyy oivan funk-meiningin kautta sankaruuden sanoma naisnäkökulmasta: ”Alma näyttää mallia, ei siihen tarvi palleja!” ”

 

Pikkumusta päälle ja baanalle Maria Säkö, HS, Julkaistu 21.4.2012

SUPERSANKARITAR

”KokoTeatterin kantaesitys SupersankariTAR on viihdyttävä, musiikkipitoinen sukellus sukupuolittuneeseen sankaruuteen.”

 

Feelgoodfeminism blir fräsig musikteater Isabella Rothberg, HBL, Julkaistu 2.5.2012

SUPERSANKARITAR

”Supersankaritar är nämligen något så sällsynt som feministisk, humoristisk musikteater.”

 

Teatteri-arvio: SupersankariTAR-näytelmä KoKoTeatterissa Suvimarja Halmetoja, Cult 24

SUPERSANKARITAR

”Sympaattista kassaneitiä näyttelevä Flinck teki uskottavan roolisuorituksen, ja katsoja pääsi kurkistamaan natsit ja nachot puheessaan sekoittavan sympaattisen Liisa-Annikin arkea sydäntäsärkevän läheltä.”

 

Pudonneet Ylen Aamu-tv Yle Areena, lähetys 13.4.2012

PUDONNEET

10 minuutin haastattelu KokoTeatterin Pudonneet -näytelmästä, paikalla Minna Puolanto, Paavo Veijalainen ja Henry Hanikka.

 

Anna Veijalaisen kaunis pienoisnäytelmä pojan ja miehen ystävyydestä avaa KokoTeatterin uuden kauden.  Martti Mäkelä, Skenet, Julkaistu 8.2.2012

PUDONNEET

”Huolimatta veijaritarinan luonteesta ja Puolannon reippaasta ohjaustyylistä teoksessa on tummiakin sävyjä.”

 

Kokon uusi alku putoaa kohdalleen Mikko-Oskari Koski, Voima.fi, Julkaistu 15.2.2012

PUDONNEET

”Paavo Veijalaisen tähteydestä on vielä ennenaikaista puhua, mutta portti siihen suuntaan on avattu.”

 

Alla hemlösa vill inte komma in från kylan Miranda Panula, HBL, 3.2.2012

PUDONNEET

 

”Tehdään Hämeentiestä Helsingin Broadway!” Helsingin Uutiset, julkaistu 25.1.2012

 

KokoTeatteri muuttaa, pornovessa jää Cult24 / Julkaistu 2011

 

Kokon satiiri piikittelee populismia

Maria Säkö HS Julkaistu: 5.3.2011 

ÄÄNESTÄ MUA!

”Virkistävän satiirista tekee se, että lopuksi siinä käännetään katse korruptoituneista poliitikoista yleisön viihteen janoon ja kyseenalaistetaan nykymedian mahdollisuuksia kertoa tärkeistä asioista.”

 

Nautin monista rooleistani Helsinki Info / Anna Veijalaisen haastattelu vuodelta 2006