fbpx

Turvallisuusohjeistus

Päivitetty 28.3.2021

KokoTeatterin ja Koko Jazz Clubin toiminnassa otetaan huomioon yleisömäärän suhteen annettuja ajantasaisia kokoontumismääräyksiä. Päivitämme turvallisuusohjeistuksiamme jatkuvasti noudattaen viranomaisten sekä alan suosituksia.

Maanantaista 22.2. alkaen katsomokapasiteettimme on määräysten mukaan 6 hlöä. Jokaiselle katsojalle järjestetään 2 metrin turvavälit. Velvoitamme tiloissamme maskin käyttöä.

Esittävän taiteen toimijoille yhteiset korona-ajan turvallisuusohjeistukset
OKM:n ja THL:n yhteisesti valmistelemat ohjeet löytyvät täältä

Lyhyesti

  • KokoTeatteri on sitoutunut seuraamaan alueellista epidemiatilannetta ja toimimaan aina päivitettyjen tietojen mukaan.
  • Sitoudumme toiminnassamme ylläpitämään turvavälejä: olemme rajanneet yleisömäärää siten, että henkilöiden ja seurueiden välille jää vähintään 2m turvavälit.
  • KokoTeatterin henkilökunta muistuttaa ja auttaa turvavälien pitämisessä. Tämän lisäksi tilassa on etäisyysopasteita.
  • Suosittelemme, että liput ostetaan ennakkoon Tiketin verkkokaupan kautta.
  • Otamme vastaan ainoastaan korttimaksuja.
  • Velvoitamme kasvomaskin käyttämistä teatterin tiloissa. Henkilökunta käyttää maskeja aina asioidessaan asiakkaiden kanssa samassa tilassa. KokoTeatterin ravintolan kassalta saa maskeja ilmaiseksi.
  • Tilassamme suoritetaan tehostettu siivous aina ennen esitystä. Kahden esityksen päivinä tilat siivotaan esitysten välissä.
  • KokoTeatterin katsomo on jaettu 4-6 eri lohkoon, joka lisää entisestään tilan väljyyttä sekä turvavälejä.

Tilojen turvallisuus

Otamme toiminnassamme huomioon yleisömäärän suhteen annettuja ajantasaisia kokoontumismääräyksiä. Jokaiseen tapahtumaan on myynnissä vain rajoitettu määrä lippuja. KokoTeatterin tilat ovat väljät ja avarat. Jokaiselle asiakkaalle on mahdollista järjestää runsaasti henkilökohtaista tilaa. Katsomossa on erillisiä pöytäryhmiä seurueille, joiden välissä on reilusti väljyyttä.

Tapahtumien sujuvuus

OKM velvoittaa ohjeissaan, että tarvittaessa kaikkiin katsojiin on voitava saada yhteys, mikäli tartuntaketjuja ilmenisi. Tästä syystä kaikki liput pyritään myymään Tiketin palvelun kautta.

Tapahtumasta riippuen järjestämme katsojille pöytiinohjauksen ja pöytiintarjoilun. Ovet avataan normaalisti tuntia ennen esitystä. Katsojat saavat valita salista itselleen sopivat paikat. Kun esitys on päättynyt, tilasta poistutaan rauhallisesti turvavälit huomioiden.

Terveys

Paikalla olevan yleisön sekä henkilökunnan terveys on KokoTeatterille ensisijaisen tärkeää, ja siksi teatterilla noudatetaan hygieniasuosituksia äärimmäisen tarkasti.

Jos katsojalla ilmenee oireita, saa lipun vaihtaa helposti toiseen esitykseen tai konserttiin. Halutessaan katsoja voi myös vaihtaa liput lahjakorttiin, jonka voi käyttää myöhemmin sopivana ajankohtana. Myös rahat on mahdollista saada takaisin, mikäli saapuminen peruuntuu sairauden vuoksi.

Tilat ja hygienia

Tilojen puhtauteen kiinnitetään erityistä huomiota. Jokaisen oven luona on käsidesipiste. Käsidesiä löytyy myös baarista ja WC-tiloista. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Esiintyjät sekä muu henkilöstö käyttävät eri sisäänkäyntiä kuin katsojat. Kahden esityksen päivinä tilat siivotaan huolellisesti esitysten välissä.

Turvavälit

KokoTeatterin suuri lavanäyttämö mahdollistaa katsomossa olevien tuolien ja pöytien asettamisen niin, että asiakkailla on runsaasti henkilökohtaista tilaa. Turvavälejä on helppo ylläpitää sekä KokoTeatterin aulatiloissa että salin puolella. Turvaväleihin kiinnitetään erityistä huomiota kaikissa tiloissa; salin puolella, aulatiloissa sekä saniteettitiloissa. Paikalla oleva henkilökunta on ohjeistettu tarkkailemaan turvavälien toteutumista. Baariin sekä WC-tiloihin on järjestetty turvavälitarrat lattiaan, joita toivotaan noudatettavan.

Maskit

Velvoitamme kasvomaskin käyttämistä teatterin tiloissa. KokoTeatterin henkilökunta käyttää maskeja aina asioidessaan asiakkaiden kanssa samassa tilassa. KokoTeatterin kassalta saa maskeja ilmaiseksi.

Käteinen raha

Hygieniasuositusten mukaisesti käteistä rahaa ei oteta poikkeusolojen aikana vastaan. Varauduthan korttimaksamiseen.

Esittävän taiteen toimijoille yhteiset korona-ajan turvallisuusohjeistukset
OKM:n ja THL:m yhteisesti valmistelemat ohjeet löytyvät täältä

Tervetuloa turvallisesti KokoTeatteriin ja Koko Jazz Clubille!

Asiakaspalveluvastaavamme kertoo videolla KokoTeatterin turvallisuuskäytännöistä.

Laaja turvallisuusohjeistus

KokoTeatteri ja Koko Jazz Club ovat yhdessä henkilöstön kanssa laatineet turvallisuusohjeet esiintyjille, henkilökunnalle sekä yleisölle. Näitä ohjeita noudattamalla uskomme, että palaaminen esitystoimintaan sujuu turvallisesti.

Turvallisuudesta vastaavan työryhmän kokoonpano:
KokoTeatteri, teatterinjohtaja, Anna Veijalainen
KokoTeatteri, hallituksen puheenjohtaja Miina Turunen
KokoTeatteri, toimiston vastaava Heidi Bergström
KokoTeatteri, viestintä- ja markkinointipäällikkö Sini Salo
Koko Jazz Club, johtaja Timo Hirvonen
Koko Jazz Club, hallituksen puheenjohtaja Arttu Takalo
KokoTeatteri / Koko Jazz Club, ääniteknikko, Aapo Nieminen

Ohjeet on laadittu KokoTeatterin ja Koko Jazz Clubin toimintaa ja tiloja silmällä pitäen sekä noudattaen viranomaisten suosituksia. Laaja ohjeistus sisältää yleisten ohjeistusten lisäksi ohjeet yleisölle, esiintyjille sekä henkilökunnalle.

OKM:n ja THL:n yhteisesti valmistelemat ohjeet löytyvät täältä

YLE iltauutiset 4.6.2020

YLEISET OHJEET:
1. Jokaisen oven luona on käsidesipiste. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä.
2. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
3. Esiintyjät sekä muu henkilöstö käyttävät eri sisäänkäyntiä kuin katsojat.
4. Esiintyjät sekä muu henkilöstö välttävät liikkumista yleisötiloissa; aulassa, yleisön saniteettitiloissa sekä alakerrassa.
5. Kättelemistä ja halaamista tulee välttää. Tämä ohje koskee sekä esiintyjiä että henkilökuntaa, mutta myös yleisön edustajia.
6. Turvaväleihin kiinnitetään erityistä huomiota kaikissa tiloissa; salin puolella, aulatiloissa sekä saniteettitiloissa.
7. Käteistä rahaa ei oteta vastaan.
8. Velvoitamme kasvomaskin käyttöä teatterin tiloissa liikuttaessa. Henkilökunta käyttää maskeja aina asioidessaan asiakkaiden kanssa samassa tilassa.
9. OKM velvoittaa ohjeissaan, että tarvittaessa kaikkiin katsojiin on voitava saada yhteys, mikäli tartuntaketjuja ilmenisi. Tästä syystä kaikki liput pyritään myymään Tiketin palvelun kautta. Tällöin katsojien yhteystiedot jäävät Tiketin rekisteriin ja yhteydenotto jälkeenpäin helpottuu. Jos lippua ei ole hankittu tiketistä, otetaan katsojan tiedot ylös lipun ostaessa.
10. Koska suosiota yleisön ja esiintyjien välillä ei voi nyt osoittaa kättelyin tai halaamalla, suosittelemme kirjoittamaan terveiset, kiitokset sekä palautteet tapahtuman Facebook-sivulle tai jakamaan kokemuksen omien sosiaalisen median kanavien kautta. Näihin julkaisuihin voi tägätä KokoTeatterin ja/tai Koko Jazz Clubin, jotta terveiset menevät varmasti perille.

Tunnelmia kesäkauden avajaisista uusien turvatoimien kera kesäkuussa 2020.

Olin tänään illalla katsomassa esitystä Nostalgia KokoTeatterissa. Se oli ihana esitys, liikuttava ja suuri, ja oli käsittämätön privileegio päästä seuraamaan elävää esitystä. Ja mitä läsnäoloa! Ei tarvitse pelätä, turvavälit huomioitu, esitys on miellyttävä kokemus ja istut siinä baaripöydässä, johon on tarjoilu! Eläköön elävä esitys!”
– katsojakommentti

OHJEET YLEISÖLLE:
1. Ovet avataan normaalisti tuntia ennen esitystä. Saliin pääsee viimeistään 30min ennen esitystä. Katsojia opastetaan saliin valitsemaan itselleen sopivat paikat.
2. Käsihygieniasta tulee huolehtia sekä tilaan tullessa että lähtiessä. Heti oven luona on käsidesipiste. Käsidesiä on saatavilla myös baarissa sekä wc-tiloissa.
3. KokoTeatteri ja Koko Jazz Club pyytää, että yleisö ei tule tapahtumaan sairaana tai oireilevana. Jos katsojalla ilmenee oireita, saa lipun vaihtaa helposti toiseen esitykseen tai konserttiin. Halutessaan katsoja voi myös vaihtaa liput lahjakorttiin, jonka voi käyttää myöhemmin sopivana ajankohtana. Myös rahat on mahdollista saada takaisin, mikäli saapuminen peruuntuu sairauden vuoksi.
4. Esitys- ja konserttiliput suositellaan ostettavan ennakkoon Tiketin verkkopalvelun kautta. OKM velvoittaa ohjeissaan, että tarvittaessa kaikkiin katsojiin on voitava saada yhteys, mikäli tartuntaketjuja ilmenisi. Tiketistä ostettaessa katsojien yhteystiedot jäävät rekisteriin ja yhteydenotto jälkeenpäin helpottuu. Jos lippua ei ole hankittu tiketistä, otetaan katsojan tiedot ylös lipun ostaessa.
5. Käteistä rahaa ei oteta vastaan, pyydämme yleisöä varautumaan korttimaksamiseen.
6. Tarpeen tullen alakerran aulavahti ottaa yleisöä sisään harvakseltaan, jotta jonoja ei muodostu ja yläkerrassa ohjataan pöytiin.
7. Saniteettitiloihin on järjestetty jonotusohje sekä turvavälitarrat lattiaan, joita toivotaan noudatettavan.
8. Katsomotuolit ja -pöydät asetellaan mahdollisimman väljästi. Myös katsomorakenteet ovat monessa osassa, jotta jokaisella on mahdollisimman paljon henkilökohtaista tilaa.
9. Vesikannut viedään valmiiksi kaikkiin pöytiin, jotta jokaisella seurueella on omansa.
10. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein, erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
11. Kun esitys on päättynyt, tilasta poistutaan rauhallisesti turvavälit huomioiden ja mahdollisimman pian.
12. Koska suosiota yleisön ja esiintyjien välillä ei voi nyt osoittaa kättelyin tai halaamalla, suosittelemme kirjoittamaan terveiset, kiitokset sekä palautteet tapahtuman Facebook-sivulle tai jakamaan kokemuksen omien sosiaalisen median kanavien kautta. Näihin julkaisuihin voi tägätä KokoTeatterin ja/tai Koko Jazz Clubin, jotta terveiset menevät varmasti perille. Oman kokemuksen jakaminen julkisesti tuottaa sekä esiintyjille että järjestävälle taholle suunnattomasti iloa.
13. Velvoitamme kasvomaskin käyttöä. Näin suojaat itseäsi ja esiintyjää.

KokoTeatterin ovet aukesivat eilen 1.6. – katso videolta avajaispäivän tunnelmat
Suuri teatteri- ja konserttisali takaa hyvät turvavälit!

”Ihanaa oli LIVE-keikalla, kuulla Brasilian rytmejä ja laulettua portugalia!
Hyvin hoiditte kokolaiset homman korona-ehdoin! Kiitos!”
 
– katsojakommentti

OHJEET ESIINTYJILLE:
1. Esiintyjät käyttävät takaovea, jonne pääsee parkkikannen kautta.
2. Takaoven luona on käsidesipiste. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä.
3. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
4. Esiintyjät ja henkilöstö käyttävät vain henkilökunnan saniteettitiloja.
5. Takahuoneina toimivat sekä studio/backstage -tila että toimistotilat.
6. Esiintyjät huolehtivat omista vesipulloistaan, etteivät ne mene toisten esiintyjien kanssa sekaisin.
7. Esiintyjät välttävät liikkumista yleisötiloissa; aulassa, yleisön saniteettitiloissa sekä alakerrassa.
8. Kipeänä ei saa tulla töihin. Mikäli oireita ilmenee, esiintyjät ovat välittömästi yhteydessä järjestävään tahoon. Esityksen mahdollinen peruminen pyritään tekemään helpoksi tai ohjelmaan vaihdetaan jotain varalla olevaa.
9. Yleisö pääsee valitsemaan sopivia istumapaikkoja jo heti ovien avautuessa tuntia ennen esitystä. Jos esiintyjä haluaa lämmitellä tai muuten valmistautua, kannattaa se tehdä hyvissä ajoin, jotta esiintymistila on tyhjä yleisön saapuessa paikalle.
10. Hyvän sään suosiessa esiintyjät voivat istuskella takapihalla ulkoilmassa odottamassa esitystä.
11. Katsomotuolit ja -pöydät asetellaan väljästi ja esiintyjillä on reilu välimatka lähimpänä oleviin paikkoihin nähden.
12. Teknikko valvoo esityksen aikana salissa, että yleisö pysyy riittävän välimatkan päässä esiintyjistä ja noudattaa annettuja turvavälejä.
13. Esiintyjien mikrofonit ovat aina henkilökohtaisia, eli esiintyjät eivät käytä samoja mikrofoneja. Mikrofonit desinfioidaan jokaisen esityksen jälkeen.
14. Esiintyjien tulee välttää kättelemistä ja halaamista.
15. Koska suosiota yleisön ja esiintyjien välillä ei voi nyt osoittaa kättelyin tai halaamalla, esiintyjät voivat kirjoittaa terveisensä yleisölle tapahtuman Facebook-sivulla. Yleisöä voi rohkaista antamaan palautetta ja jakamaan kokemuksensa sosiaalisen median kanavien kautta.
16. Suosittelemme painokkaasti kasvomaskin käyttöä aina kun se on mahdollista. Näin suojaat itseäsi, kollegoitasi sekä katsojia.

KokoTeatterin ja Koko Jazz Clubin odotettu kesäkausi on pian täällä
Koko Jazz Clubin taiteellinen johtaja Timo Hirvonen ja KokoTeatterin johtaja Anna Veijalainen teatteri- ja konserttisalissa

”Mulla on posket ihan kipeät hymyilystä. Jotenkin on sellainen leikkisä ja kaikkivoipa fiilis. Elävän musiikin taika on se, että elää jotenkin täysin keskittyneenä, vain nauttien ja eläen jokaisen sävelen. Tämä oli ikimuistoinen konsertti. Tunnelma oli myötämielinen ja jotenkin myös harras. Nyt oltiin jonkun erityisen äärellä, jota ei olla ennen koettu. Ihan mieletön kiitos KokoTeatterille ja Koko Jazz Clubille kaikista järjestelyistä. Tämähän on paras tapa katsoa jazzkonserttia; omassa pöydässä, johon on pöytiintarjoilu, kynttilät ja valkoiset pöytäliinat. Yleisössä oli keskittynyt kiitollisuus, että saamme olla täällä. Näki myös artistien ilon siitä, että saavat esiintyä jälleen yleisölle. Tänään näkyi ja tuntui juuri se esittävien taiteiden paras ominaisuus – vuorovaikutus!” 
– Kulta ry:n pääsihteeri Rosa Meriläinen

OHJEET HENKILÖKUNNALLE:
1. Käsihygieniasta huolehditaan sekä tilaan tullessa että lähtiessä.
2. Tarpeen tullen yksi työntekijä, aulavahti, valvoo tapahtumaa alakerrassa. Hän päästää yleisön sisään harvakseltaan, jotta jonoja ei muodostu. Alakerrassa on tarjolla käsidesiä, jota suositellaan käytettävän sekä tullessa että lähtiessä.
3. Yläkerrassa työntekijät, jotka hoitavat baaria, opastavat yleisön pöytiin. 
4. Baarityöntekijä huolehtii vesikannut sekä esitysten tiedot valmiiksi kaikkiin pöytiin.
5. Yksi henkilö, teknikko, vastaa esitystekniikasta tapahtuman aikana. Hän tarkkailee turvavälejä salin puolella ja auttaa tarvittaessa opastamalla yleisöä.
6. Teknikko huolehtii myös, että esiintyjillä on tarpeeksi henkilökohtaista tilaa. Suositusten mukaan pyritään 2 metrin väleihin.
7. Esiintyjien mikrofonit ovat aina henkilökohtaisia, eli esiintyjät eivät käytä samoja mikrofoneja. Mikrofonit desinfioidaan jokaisen esityksen jälkeen. Myös muut yhteiskäytössä olevat esineet, kuten nuottitelineet, puhdistetaan jokaisen käytön jälkeen.
8. Miksauspiste rajataan omaksi alueeksi riittävällä turvavälillä suhteessa katsojiin.
9. Koko henkilöstö yhdessä pitää silmällä yleisön liikkumista ja tarvittaessa muistuttaa turvaväleistä.
11. Henkilökunnan tulee välttää kättelemistä ja halaamista.
12. Käsienpesu on tarpeen mahdollisimman usein. Erityisesti aivastamisen, yskimisen ja niistämisen jälkeen.
13. Kipeänä ei saa tulla töihin. Mikäli oireita ilmenee, henkilökunta on välittömästi yhteydessä työnantajaan.
14. Siivousta tehostetaan. Esitysten välissä siivotaan saniteettitilat, desinfioidaan ovenkahvat, kaiteet ja pestään astiat. Tehostettu siivous toteutetaan esitysten välissä erityisesti kahden esityksen päivinä.
15. Koko henkilökunnan tulee käyttää kasvomaskia aina katsojien kanssa asioidessaan.

Yllä olevalla videolla teatterinjohtaja Anna Veijalainen esittelee toukokuussa 2020 teatterin turvallisuuskäytäntöjä.

”Tässä oli varmasti enemmänkin kuin 2m turvavälejä. Mitään hätää ei ollut.” 
– katsojakommentti

LISÄTIEDOT:
KokoTeatteri -yhdistys ry
1100440-2
Koko Jazzin Kannatusyhdistys ry
2692131-8
Hämeentie 3, 00530 Helsinki
050 5909813 Anna Veijalainen
050 321 9919 Heidi Bergström